Dotykanie świata malarstwem.
Dziś pragnę przedstawić Państwu bardzo utalentowaną malarkę młodego pokolenia, Edytę Dzierż. Malarka jest absolwentką warszawskiej ASP.
Swój dyplom stworzyła pod kierunkiem prof. Mariana Czapli. Był to cykl wielkoformatowych pejzaży.
Artystka podkreśla swój związek z warszawską Pragą. Posiada tam pracownię przy ulicy Floriańskiej, wchodzi także w relacje z tą artystyczną
dzielnicą, między innymi poprzez takie akcje jak cykliczny Stan Rzeczywisty *nocne spotkania z twórcami, która miała na celu pokazywanie
stanu rzeczywistego miejsc gdzie pracują artyści, przybliżanie tzw. "kuchni artystycznej", prezentacja obrazów artystów w ich pracowniach.
Spotkałyśmy się na Jej wystawie w Galerii Centrum Promocji Kultury Dzielnicy Praga Południe w Warszawie, zatytułowanej "Ślady w rzeczywistości/2".
Jej malarstwo, jak sama podkreśla, jest słuchaniem, odczuwaniem i podążaniem za rytmem świata. Abstrakcje, które obecnie tworzy są tętniącymi
życiem odbiciami tego tajnego pulsu. Tworzą wrażenie drogocennych kamieni, agatów i jaspisów. Są przepełnione energią i kolorami.
Takie malarstwo budzi wiele emocji w odbiorcach. Widzowie czują się pobudzeni, podkoloryzowani, mają zaszczyt i przyjemność uczestniczyć w bogatym
świecie artystki.
Sama malarka jest osobą skromną, przy bliższym kontakcie bardzo uroczą i ciepłą. Jest bardzo kobieca. Odwiedziłam jej pracownię.
Mieści się ona na typowym praskim podwórku, gdzie poprzez bramę wchodzi się do otoczonego ze wszystkich stron domami dziedzińca.
"Pracownia 23". Tak nazywa się to miejsce.
Fakt posiadania pracowni to dla artystki konieczność, jednak mimo iż Praga cieszy się sukcesami na polach artystycznych i kulturalnych, nie każda
pracownia spełnia warunki idealne dla tworzenia.
Długo rozmawiałyśmy o społecznych uwarunkowaniach, Dzielnicy, kosztach, finansowaniu inicjatyw w tej części miasta, która owiana jest sławą
artystowską, a z drugiej jednak wciąż należy do miejsc nieodkrytych, tajemniczych.
Edyta znajduje tu swoje cztery ściany, w których tworzy swoje niezwykłe dzieła. Dzieli pracownię z dwoma innymi osobami, każdy ma tu swój pokój,
jest też miejsce spotkań - salonik, gdzie można wypić herbatkę i porozmawiać.
Unoszący się zapach olejnych farb, składowane obrazy, blejtramy, czynią z tej przestrzeni miejsce, w którym można sztuką nasiąknąć i nią oddychać. (...).
Julia Ziółkowska, historyk sztuki.
Dotykanie świata malarstwem. Edyta Dzierż. | Art Exists
Tekst dot. wystawy Edyta Dzierż, Ślady w w Rzeczywistości 2, Galeria Centrum Promocji Kultury Praga Pn., Warszawa, 2017.
_____________________________________________________________________________________________________
Touching the world with painting.
Today I would like to introduce you to Edyta Dzierż, a very talented painter of the young generation. The painter is a graduate of the Academy of Fine Arts in Warsaw. She created her diploma under the supervision of prof. Marian Czapla. It was a series of large-format landscapes.
The artist emphasizes her relationship with the Praga district of Warsaw. He has a studio there at Floriańska Street, and he also interacts with the artistic one district, among others through such actions as the cyclical Reality State * night meetings with creators, which aimed to show the actual state of the places where artists work, approximation of the so-called "artistic cuisine", presentation of the artists' paintings in their studios.
We met at her exhibition at the Galeria Centrum Promocji Kultury Praga Południe in Warsaw, entitled "Traces in reality / 2". As she emphasizes, her painting is listening, feeling and following the rhythm of the world. The abstractions he is currently creating are vibrant life as reflections of that secret pulse. They create the impression of precious stones, agates and jaspers. They are full of energy and colors. Such painting evokes a lot of emotions in the recipients. Viewers feel energized, colored, have the honor and pleasure to participate in the rich artist's world.
The painter herself is a modest person, very charming and warm upon closer contact. She is very feminine. I visited her studio. It is located in a typical Prague courtyard, where you enter a gate through a gate to a courtyard surrounded on all sides by houses."Studio 23". This is the name of this place.
The fact of having a studio is a necessity for the artist, but despite the fact that Praga enjoys successes in the artistic and cultural fields, not every the studio meets the conditions ideal for creating.
We talked for a long time about social conditions, the District, costs, financing initiatives in this part of the city that is famous for artistic, and on the other hand, it still belongs to undiscovered and mysterious places.
Edyta finds here her four walls, in which she creates her extraordinary works. Shares the studio with two other people, everyone has their own room here, there is also a meeting place - a lounge where you can drink tea and talk.
The floating scent of oil paints, stored paintings, stretchers make this space a place where you can soak up art and breathe it. (...).
Julia Ziółkowska, art historian
Dotykanie świata malarstwem. Edyta Dzierż. | Art Exists
The text relates to the exhibition by Edyta Dzierż Traces in Reality 2, Galeria Centrum Promocji Kultury Praga Pn., Warsaw/Poland, 2017.