Artystka do syta - Edyta Dzierż.
Malarstwo Edyty Dzierż, które wyszło od dyplomowego „Pejzażu” w pracowni prof. M. Czapli (2004) i rzeźby w pracowni prof. Gustawa Zemły
(2000-2002) ma swoją „historię przyśpieszoną”. Wystarczy przyjrzeć się tylko kilku ostatnim przedsięwzięciom Artystki. One nie nabierają malarskiego
tempa, po prostu są „w twórczym biegu”. Edyta Dzierż wzięła udział m in. w projekcie „Zawirowania” (projekt malarsko – muzyczny z wykorzystaniem
scenografii świetlnej, Galeria Autograf, 2010). Dalej w wystawie i performansie pt. „Energia koloru” (Galeria BWA, Gorzów Wielkopolski, 2011).
W 2011 roku „stała się częścią” ogólnopolskiego projektu „Dialog” (prezentacje w Warszawie, Inowrocławiu, Poznaniu, 2011). Rok 2012 przyniósł
Edycie Dzierż zaproszenie do „Gry koloru” (wystawa i performance, Galeria Ostrołęka).
Jej malarskie przyśpieszenie rozpięte jest między pejzażem wewnętrznym zamkniętym i pejzażem zewnętrznym – naturą. Abstrakcyjny pejzaż wewnętrzny
artystki przecina żywiołowa realistyczna natura („Przepaść”, olej, akryl, tech. własna, 2010, „Wrzosowisko”, olej, akryl. tech. własna, 2011).
Z tego zderzenia obu krajobrazów, tego co wewnątrz i tego zewnętrznego, powstaje malarstwo zderzeń („Smuga światła”, olej, akryl, tech. własna,
2010, „Odbicie”, olej, akryl, tech . własna, 2010, „Spięcie”, olej, akryl, tech. własna, 2011).
Malarstwo abstrakcyjne i realistyczne łączy w Edycie Dzierż żywioł, który również jest abstrakcją, a który zespala cztery żywioły. Żywioł ma formę strukturalną,
fakturową, a jego wrażenie powstaje poprzez stosowanie kontrastu. Ponieważ jest abstrakcyjny, opisany zostaje geometrycznie, najczęściej w symbolu koła.
Koło i jego mniejsze i większe, idealnie i nieidealnie koliste pierścienie tworzą głębię. Dają tym obrazom złudzenie posiadania dodatkowego zmysłu („Telepatia”,
olej, akryl, tech. własna, 2011, „Tunel”, olej, akryl, tech. własna, 2010), wymiaru („Uciekający horyzont”, olej, akryl, tech. własna, 2010),
trójwymiaru, co łączy je z rzeźbą. Koło jest dla nich tą doskonałą formą, w której mogą współistnieć formy niedoskonałe, zamęty („Zamęt”), chaosy („Chaos”),
impulsy („Impuls”), wyjścia („Wyjście”), głębie („Głębia”).
I co ważne, koło zamyka je wszystkie realistyczne i abstrakcyjne formy, kształty, emocje, przestrzenie, dźwięki, stany świadomości, wyjścia z siebie.
To nie tylko głębia natury, tej współistniejącej, widzialnej i niewidzialnej. To głębia koloru, przywoływanie żywiołów jak wywoływanie duchów, nasycenie barwą
obracającą się w tym kole wyobraźni. Spełniania się w błękicie, w kadrze różowym („Różowy kadr natury”, olej, akryl, tech. własna, 2011).
Jej sztuka – widzenie po głębię.
„Artystka do syta”.
Agnieszka Syska, poetka, tłumacz.
Tekst z katalogu interdyscyplinarnej wystawy Grupy twórczej Symfonia, Warszawa, 2014.
________________________________________________________
The artist to his heart's content - Edyta Dzierż.
Painting by Edyta Dzierż, which started with her diploma "Landscape" in the studio of prof. M. Czapla (2004) and sculptures in the studio of prof. Gustaw Zemła (2000-2002) has its "accelerated history". It is enough to look at only a few recent endeavors of the Artist. They do not take on painterly pace, they are simply "in a creative run". Edyta Dzierż took part, among others. in the project "Zawirowania" (painting and music project with the use of lighting scenography, Autograf Gallery, 2010). Further on in the exhibition and performance entitled "The energy of color" (BWA Gallery, Gorzów Wielkopolski, 2011).
In 2011, it "became a part of" the nationwide project "Dialog" (presentations in Warsaw, Inowrocław, Poznań, 2011). The year 2012 brought Edycie Dzierż an invitation to the "Game of Color" (exhibition and performance, Galeria Ostrołęka).
Her painterly acceleration is stretched between an internal closed landscape and an external landscape - nature. Abstract interior landscape the artist is crossed by a vivid, realistic nature ("The Abyss", oil, acrylic, own technology, 2010, "Heath", oil, acrylic. Own technology, 2011).
This clash of both landscapes, the inside and the outside, creates a painting of collisions ("Light streak", oil, acrylic, own technique, 2010, "Reflection", oil, acrylic, tech. own, 2010, "Clamp", oil, acrylic, tech. own, 2011).
In Edyta Dzierż, abstract and realistic painting connects an element which is also abstract and which unites the four elements. The element has a structural form, texture, and its impression is created through the use of contrast. Since it is abstract, it is described geometrically, most often in the symbol of a circle.
The wheel and its smaller and larger, perfectly and imperfectly circular rings create depth. They give these images the illusion of having an additional sense ("Telepathy", oil, acrylic, tech. own, 2011, "Tunnel", oil, acrylic, tech. own, 2010), dimension ("Escaping Horizon", oil, acrylic, own technique, 2010), three-dimensional, which connects them with the sculpture. For them, the circle is the perfect form in which imperfect forms, confusion ("Confusion"), chaos ("Chaos") can coexist, pulses ("Impulse"), outputs ("Exit"), depths ("Depth").
And what is important, a circle is enclosed by all realistic and abstract forms, shapes, emotions, spaces, sounds, states of consciousness, exits from oneself. It is not only the depth of nature, the one that coexists, visible and invisible. It is the depth of color, summoning the elements like summoning ghosts, color saturation the imagination spinning in this wheel. Fulfilling oneself in blue, in a pink frame ("Pink frame of nature", oil, acrylic, own technique, 2011).
Her art - seeing to the depth.
"The artist to your heart's content."
Agnieszka Syska, poet, translator.
Text from the catalog of the interdisciplinary exhibition of the Symfonia Creative Group, Warsaw, Poland, 2014.